Licznik odwiedzin

 

A A A

Białka

BIAŁKA – materiał budulcowy


Białko dostarcza naszemu organizmowi niezbędne do życia aminokwasy, które są potrzebne do budowy mięśni, organów, chrząstek, skóry, włosów oraz paznokci. Związki białkowe takie jak hormony czy enzymy, sterują również ważnymi procesami przemiany materii. Nasz układ odpornościowy wykorzystuje białka do swoich różnorodnych funkcji. Białko nie służy do pozyskiwania energii, jednak nasz organizm wykorzystuje rezerwy białkowe w sytuacjach kryzysowych.

Białka podlegają ciągłej budowie, odbudowie i przebudowie a produkty uboczne zostają wydalane poprzez nerki. Aby zachować stałą równowagę białkową w organizmie, należy spożywać 10 do 11% łącznej dziennej ilości kalorii w postaci białek. Odpowiada to około 0,8 gramów białka na kilogram masy ciała.

Zdrowa dieta powinna dostarczać zarówno białek pochodzenia zwierzęcego (mięso, ryby, produkty mleczne) jak i roślinnego (zboża, owoce, warzywa). Pomimo wysokiego znaczenia białka zwierzęcego (białko zwierzęce posiada podobną budowę do białka ludzkiego), powinno się spożywać białka pochodzenia roślinnego (soja, groszek, fasola, owies, ziemniaki) gdyż m.in. nie zawierają one cholesterolu

Białka zwierzęce i roślinne doskonale się uzupełniają, np. ziemniaki z jajkiem, zboża z mlekiem czy ziemniaki z produktami mlecznymi. W ten sposób odżywianie staje się dużo bardziej wartościowe, z mniejszą ilością tłuszczy i cholesterolu, większą ilością węglowodanów złożonych i wspomagającym trawienie błonnikiem.