Licznik odwiedzin

 

A A A

Dieta - informacje podstawowe

Dieta z języka greckiego (z gr. δίαιτα diaita – "styl życia") oznacza sposób odżywiania, mający prowadzić do redukcji wagi. Dieta to zmiana sposobu żywienia opierająca się na określonych zasadach. Odpowiednia dieta powinna być stosowana przez dłuższy czas w celu zmiany złych nawyków żywieniowych oraz zrzucenie przy tym zbędnych kilogramów. 

 

Zanim rozpoczniemy odchudzanie musimy sobie uświadomić, że nie istnieją tak zwane “diety cud”.

W związku z tym diety, których efektem jest natychmiastowa redukcja masy ciała powinny być omijane szerokim łukiem. Zapewniają one utratę kilogramów, jednak nie same przyczyny nadwagi, co w ogromnej liczbie przypadków wywołuje efekt jojo. 

 

Osoby odchudzające się powinny przede wszystkim odkryć przyczynę nagromadzenia się zbędnych kilogramów. Nadwaga najczęściej jest wynikiem schorzeń lub uwarunkowana genetycznie, jeżeli jest jednak rezultatem nieprawidłowego odżywiania, braku ruchu, stresu czy nie wystarczającej ilości snu, należy zmienić tryb życia. 

 

Tworząc indywidualny program dietetyczny musimy uwzględnić cechy i dotychczasowe nawyki żywieniowe a w przypadku chorób dietozależnych skorzystać także z odpowiedniej konsultacji medycznej.

 

Najważniejsze porady dietetyczne:

  • Trzymanie danej diety oznacza gruntowną zmianę nawyków żywieniowych. Należy zmniejszyć ilość spożywanych tłuszczy i zwiększyć ilość owoców i warzyw.
  • Bilans spożywanych kalorii czyli energii należy mieć zawsze na uwadze. Zrzucenie zbędnych kilogramów nie jest możliwe przy dodatnim bilansie energii – bardzo ważna
     wskazówka!
  • 5 porcji warzyw i owoców dziennie dostarczają podczas diet potrzebne witaminy i składniki mineralne
  • Nawet słodycze są od czasu do czasu wskazane. Również tu się liczy główna zasada – jedzenie ze smakiem ale z umiarem.
  • W budowie własnego jadłospisu pomocna jest piramida odżywiania.
  • Każdy kto chce pozbyć się zbędnego balastu, powinien pić wystarczające ilości płynów. Minimum 2 litry dziennie. Najlepiej w postaci wody mineralnej, herbat czy soków bez dodatku cukru.