Licznik odwiedzin

 

A A A

Węglowodany

WĘGLOWODANY

 

weglowodany

Węglowodany różnią się w swojej budowie wpływem na poziom cukru we krwi człowieka. Głównym elementem budulcowym węglowodanów są cukry proste (monosacharydy). Niektóre z węglowodanów przyjmujemy właśnie w postaci cukrów prostych, inne składają się dwóch, trzech albo stu wielocukrów. Zanim jednak organizm ludzki może wchłonąć węglowodany do krwi, muszą one zostać rozłożone w jelicie cienkim na cukry proste.

 

Należy unikać produktów zawierających duże ilości glukozy, fruktozy czy maltozy. To samo dotyczy miodu czy syropów. Cukry te są stosunkowo szybko przetwarzane przez jelito a wchłonięte powodują szybki i wysoki wzrost poziomu cukru we krwi. Trzustka jest odpowiedzialna za wytwarzanie hormonu zwanego insuliną, który transportuje cukier do komórek ciała co powoduje spadek poziomu cukru we krwi. Niski poziom cukru powoduje, że po krótkim czasie znowu odczuwamy głód. Cukry w połączeniu z tłuszczami, białkami czy błonnikiem pozwalają na złagodzenie skoków poziomu cukru we krwi.

 

Szczególnie zalecane są węglowodany w formie łatwo przyswajalnych produktów bogatych w błonnik, takich jak ryż pełnoziarnisty, chleb razowy, makarony, owoce pestkowe, warzywa czy ziemniaki. Również fruktoza zawarta w owocach oraz cukier mleczny w produktach mlecznych nie podnoszą radykalnie poziomu cukru we krwi, z tego względu należy zapewnić, aby stanowiły one ważną pozycję w dziennym jadłospisie.

 

 Węglowodany są źródłem energii i ciepła, i są niezbędne do metabolizowania innych składników odżywczych, takich jak białka i tłuszcze. Z praktycznego punktu widzenia węglowodanami są głównie: skrobia (wielocukier), glukoza (cukier prosty) i sacharoza (dwucukier, cukier spożywczy). Skrobię spotykamy w wielu produktach spożywczych - pieczywie, przetworach mącznych i zbożowych, ryżu, ziemniakach, warzywach okopowych i jarzynach. Skrobia tworzy główną masę pokarmową i wraz z błonnikiem korzystnie wpływa na aktywność ruchową jelit, właściwe trawienie i formowanie masy kałowej. Produkty skrobiowe zawierają ponadto inne składniki (witaminy, sole mineralne, pierwiastki śladowe) i niewielkie ilości białek. Cukier (sacharoza) jako źródło energii i ciepła nie jest niezbędny do życia. Wchodzi w skład dżemów, marmolad, cukierków i wielu innych produktów nie zawierających z reguły już żadnych innych składników odżywczych (poza niektórymi witaminami). Owoce są bogatym źródłem cukrów prostych - glukozy i fruktozy.